HTML

Vastag Margó

Telik, de nem múlik. Mégis marasztalod? Válaszolj

Utolsó kommentek

  • efzsé: @katajev: de szép írás,Katajev! (2009.11.09. 01:19) kentaur st.auby tamásnak
  • ilkajanka: Szervusztok! Ahol a kép van(fotózva), az történetesen apukám galériája. Ha megszeretnétek nézi ezt... (2009.03.30. 21:11) petri süllyed?
  • katajev: bisztos natyon örül szentjauby ety juhasz förönc versnek. ğ ntyon szeretui a natyon szşp lírai ver... (2008.12.27. 20:06) kentaur st.auby tamásnak
  • baradlayné: Írj már, kérlek, valamit, ne szűnjön meg minden, ami jó. (2008.09.28. 19:57) jó példával elöl
  • efzsé: Mikor gyösszvissza? (2008.08.29. 09:03) jó példával elöl
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • efzsé: @katajev: de szép írás,Katajev! (2009.11.09. 01:19) kentaur st.auby tamásnak
  • ilkajanka: Szervusztok! Ahol a kép van(fotózva), az történetesen apukám galériája. Ha megszeretnétek nézi ezt... (2009.03.30. 21:11) petri süllyed?
  • baradlayné: Írj már, kérlek, valamit, ne szűnjön meg minden, ami jó. (2008.09.28. 19:57) jó példával elöl
  • kolhoz mihaly2: Ugye, ugye Szamárfül/murci, milyen nagyszerű ez az evolució?: Kohlhaas Mihály Coalhaus Walker Kol... (2008.07.02. 09:02) férfiak zárójelben
  • rapi: Na, ezt nem értem, de mindegy. Rousseau mondta egy hegyre először azt, hogy szép. Ezzel csak azt... (2008.06.10. 15:49) halló fiúk, halló lányok!

Litera - friss

Nincs megjeleníthető elem

Litera - magazin

Nincs megjeleníthető elem

halló fiúk, halló lányok!

2008.02.06. 20:57 vastag margó




A spanom azt mondja, hogy tapasztalatai szerint az utóbbi években a díjak, ösztöndíjak megítélésénél, irodalmi estek szervezésekor, egy-egy tematikus folyóiratszám  szerkesztésekor a "természetesen" túlnyomórészt férfiakból álló kuratórium/szerkesztőség  többnyire megpróbál érvényesíteni valamiféle kvótát, valószínűleg az elmúlt évtized emancipatorikus törekvéseinek eredményeképpen.  Lehet, hogy tettnek ez szánalmasan kevés, de  nehéz volna másnak nevezni, mint pozitív diszkriminációnak, függetlenül attól, hogy eredményes-e, hogy az érintettek számára megfelelő mértékűnek látszik-e, hogy az így kialakult kvóta reprezentálja-e az adott területen éppen fennálló arányokat, hogy egyébként ezek az arányok természetesek-e vagy eleve a korszerűtlen magyar viszonyok befagyasztásából adódnak, esetleg valami más magyarázza őket, egyáltalán, hogy megállapíthatók-e természetesnek nevezhető, kívánatos arányok.

Hajlamos vagyok egyet érteni vele.

Bonyolítja a helyzetet, hogy az irodalom kánonja, függetlenül attól, hogy érvényesnek gondoljuk-e vagy sem,  finoman szólva nem éppen demokratikus, a reprezentációját viszont, ahogyan azt a blogon kialakult diskurzus is mutatja, a legtöbben mégiscsak a liberális demokrácia elvei alapján ítélik meg.

Vagy hogy van? Epedve várok minden olvasót.

56 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagmargo.blog.hu/api/trackback/id/tr95328517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marlington 2008.02.07. 08:37:11

A nemiség felőli olvasás szerintem lehet ugyan termékeny, de közelebbről nézve egy eléggé partikuláris olvasat, amelynek több a társadalompolitikai, mint az irodalmi hozadéka.
Persze a fenti kérdés is irodalompolitikai, de szerintem az irodalomban elsősorban a szerzői név neméről beszélhetünk, az meg ugye a szöveg része, vagy legalábbis (csúnya szóval) annak paratextusa, ami az olvasatra mindenképpen kihat, s így a szerkesztők/zsűritagok, stb olvasatára is. De nem szabadna, hogy ez mechanikusan, kvótaszerűen történjen, mert ennyi erővel kvótázhatnánk a szövegek címeinek szófajai szerint is. Szerintem.

ford 2008.02.07. 08:58:56

hja, akkor nincs megálás, és mért csak nemialapon szelektálnak. lehetne szempont a vallási, vagy szexuális beállitotság: több pályázatnyertes buzi irót akarok látni, tessék, ez ugyanakkora hülyeség, mint a parlamentben a nemikvóta

tki (törölt) 2008.02.07. 11:36:27

Vall, ás.

Egyébként a kvótáról éppen nemrég írtam, hogy nem hülyeség, ha valós ellenérdekek leküzdése miatt vetik be, mint végső eszközt (ha igaz, most is létezik ilyen a pártoknál, csak nem a kívánt [?] szinten; ebbe nem látok bele) - a férfi-nő probléma tényleg egészen speciális dolog, szerintem hiába hasonlít, nem lehet megfeleltetni egy amolyan többség-kisebbség ügynek, és úgy kezelni (a nemek aránya egyébként is felborult [hát még Kínában] :-) ). Másként mozog a szellemi (többé-kevésbé) elit, és másként kell mozgatni a társadalom egészét.

Nem tudom elítélni a gondolatot a nagy demokráciában, hogy, legyenek bármilyenek, tök mindegy, mert az átlagférfi is olyan, amilyen, de jobban érvényesüljenek a nők szempontjai, vagy legalábbis azok a szempontok, amit éppen magukénak vallanak. Csak ne legyen mögötte az a fene nagy ideológia, hogy miben különbek, hogy mennyivel kevésbé erőszakosak, meg a többi, vagyis a problémamegoldások szempontjából feltétlenül légbőlkapott állítások stb. stb. :-)

Az igazi margó 2008.02.07. 11:51:00

Sovány Gábor! Kedves Barátom! Hééékááás! Nem kéne ilyen vastagmargós, áldilettáns mondatokat gyártani. Kérdezem, hol kaptak egyforma elismerést kiváló női szerzők? Melyik kuratóriumban ülnek? Hol osztják a pénzt és a dijat? Csak néhány név:
Bódis Kriszta, Erdős Virág, Lovas Ildikó, Ladik Katalin, Forgács Zsuzsa, Szécsi Noémi, Gordon Agáta, Rapai Ágnes, Kiss Noémi, Radics Viktória, Séllei Nóra, Nagy Boglárka stb. stb. kiváló könyveket írtak vagy szerkesztettek mostanában, komoly szakmai visszhagot érdemelnének, de különösebb díjat nem kaptak érte. Ha Margó élne, nem írna le ilyen butaságokat, biztos vagyok benne! Hiszen én vagyok az igazi margó. Nőként igenis a magrón. Te bent csücsülsz a tutiban, és még a nevemmel is játszadozol. Héééékáááás!

tki (törölt) 2008.02.07. 12:48:31

Ami azt illeti, óvatos becsléseim szerint is a felsoroltak feléről több helyen olvastam kritikát (folyóiratban), egyébként nem mindegyikről felhőtlenül jót - mutass nekem olyan esetet, amikor tetten érhető, hogy más kapott díjat, mint aki megérdemelte volna az adott helyzetben, környezetben, feltételek közt, azokat én is szívesen összegyűjteném. Egyébként nem hiszem, hogy nőknek kellene ülni valamilyen döntéshozó pozícióban, hogy nők is kaphassanak díjakat - milyen előítéletes gondolkodás ez?

tki (törölt) 2008.02.07. 12:56:59

Vagy tartja magát a nézet, hogy a művészet, az esztétikum nemfüggő, így előbb el kell terjeszteni a női alkotásokat - amiket az alapfeltétel, a női nem megléte esetén képes csak valaki értékelni, vagyis kizárólag a nők képesek rá -, és csak miután így beépültek a női alkotások, a művészet részei lettek, elfogadták, megértették őket az emberek, aztán beszélhetünk egyenjogúságról? Nem inkább az következik mindebből, hogy a büdös életben nem lesz átjárás a nemek közt? És nem teljes hülyeség ez?

tki (törölt) 2008.02.07. 13:43:28

Sok ember sokféle, így bizonyos, nehezen tagadható törvényszerűségek alapján a kuratóriumokba is kell jutni olyan férfiaknak, akik tisztességesek, nem részrehajlóak, legalábbis nem nemi alapon, hogy: nőknek díjat nem adunk. De ha azt feltételezzük, hogy az ilyenek eleve nem lehetnek pártatlanok, sőt, meg sem érthetik a női irodalmat annál az egyszerű oknál fogva, hogy férfiak, akkor nem kellene körömszakadtáig próbálkozniuk a nőknek a meggyőzéssel, hogy a nők viszont igenis, érthetik a férfiirodalmat, csak vastag a kordon az emelvény körül. Tovább megyek: ne is akarjanak férfiak, férfi-írók által létrehozott díjakat nyerni, hiszen teljesen értelmetlen lenne, inkább alapítsanak saját díjakat saját értékeiket őrizendő-kinevelendő. Megjegyzem, az ilyen elképzeléseknek nem látom nyomát a világban, mert e gondolatmenet szerint nem annyira férfisovinizmusról, mint inkább xenofóbiáról kellene hallanunk...

marlington 2008.02.07. 15:10:49

Csatlakozom, az igazi m. áltel felhozott listából véleményem szerint mindenki a kortárs kánon része, és azt sem mondanám, "komoly szakmai visszhagot érdemelnének, de különösebb díjat nem kaptak érte", csak pl Tóth Krisztina "itüntetései, díjai [szerkesztés]

* Radnóti-díj (1990)
* Soros-ösztöndíj (1992, 1999)
* Móricz Zsigmond-ösztöndíj (1993)
* Műfordítói jutalom (1994)
* Illyés Gyula-díj (1994)
* Déry Tibor-jutalom (1996)
* Zoltán Attila-díj (1996)
* Graves-díj (1996)
* József Attila-díj (2000)
* Vas István díj (2001)
* Palládium-díj (2002)
* Év Könyve díj – Gyermek és Ifjúsági Kategória (Londoni Mackó) (2003)
* Gemini-díj (2005)
* Castel Goffredo irodalmi különdíja (2006) [1]
* Márai Sándor-díj (2007)"
forrás

És milyen jó, hogy így van, és szerintem XX/XY kérdéstől függetlenül.

Helyhiány miatt nem akarok mindenkit ideidézni-de a "Nőként igenis a margón." - szerintem mára túlhaladott gondolat, hál'istennek.

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2008.02.07. 15:21:39

És ki az a Szécsi Magda Dzsendzsi?
Na, ki?
És a Drozdik Orsolya?
Na, kicsoda?

Nézzétek meg a Digitális Irodalmi Akadémia linkjét, több mint a fele nem való a halhatatlanok közé, csakis azért kerülhettek ilyen magas helyre, mert jó kapcsolatépítők voltak.


www.irodalmiakademia.hu/scripts/DIATxcgi?infile=diat_vm_main_menu.html

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2008.02.07. 15:54:56

Janikovszky Éva, Székely Magda, Károlyi Amy. Ők nagyon hiányoznak nekem.

gardedám 2008.02.07. 16:55:45

Nem hozhatjátok mindig ugyanazt a három nőt fel példának, amikor azt akarjátok bizonyítani, hogy nincsenek mellőzve a nők...

Inkább azt nézzétek meg, milyen arányban kerültek ki külföldre vendégszerepelni, milyen arányban vesznek részt a jól fizető kuratóriumokban, milyen arányban szerepelnek a kitűntetettek és ösztöndíjat kapók között...

Akkor most hogy is van ez? Egyenes link vezet ehhez a blogra a litera.hu címlapjáról? Ideiglenes vendégszereplésről van szó, vagy... jó kapcsolatai vannak margónak?

gardedám 2008.02.07. 17:05:03

A digitális akadémiának 68 tagja van, ebből 62 férfi és 6 nő (ha jól számolom).

a Digitális Akadémia tagjai, minden hónapban a minimálbér négyszeresét kapják, mert műveik fenn vannak a honlapon. (Mondjuk valóságban nincsenek fenn, csak töredékükben, úgyhogy egyelőre kapják az írók az apanázst, de a nagyközönség nem fér a szövegeikhez.)

A nők a kulturális élet minden szintjén kevesebb anyagi támogatásban, illetve juttatásban részesülnek, így aztán többet kell egyéb rabszolgamunkákban robotolniuk, hogy megtermeljenek maguknak egy kis szabadidőt, írásra.

tki (törölt) 2008.02.07. 17:48:22

Számodra mit jelent, hogy pusztán számokat rakosgatsz egymás mellé? 62, 6, nulla, száztizenhárom... Mert nekem semmit sem mond nemhogy a teljesítményekről, a mennyiségről sem, hogy egyáltalán _hányból_ hat. Alapos vitapartner nem tesz ilyet, mert ennyi erővel valóban lehet cukorbetegeket is sorolni.

gardedám 2008.02.07. 18:08:34

Mindig jössz ezzel az alapos vitapartner dumával.

Valamit csak mondanak neked ezek a számok a társadalmunkról.

Például, hogy ennyire óriási a különbség a két nem társadalmi megítélése, lehetőségei és jutalmazása között.

Ahol a normát főképp az egyik nem tagjai írják, ott a másik nagyjából meg lesz fosztva a lehetőségektől.

Nekem azt mondja, hogy egy súlyosan férfi dominanciájú társadalomban élünk, mely rémesen messze esik a demokráciáról való ideális elképzeléstől.

Még egy adat, mert ennyire szereted őket. Ensz adat: a földön lévő összes munka egyharmadát nők végzik, de ehhez képest tized annyi vagyonuk van. Ez persze a világátlag, helyi különbségek nyilván vannak.

Asa Nisi Masa 2008.02.07. 18:21:49

Vastagmargó nyújtózik egyet, majd kényelmesen hátradől és szája szegletébe elégedetten fészkeli be magát egy huncut, provokatőr gödröcske.

videa.hu/play.php?v=D2ULfHPvwO4Hmd0R

A magyar társadalom - s ide értvén az írótársadalmat is - tudat alatt diszkriminatív csupán. Ez emberlétünkből fakad.
A kvóták pedig (mint régen a Dallas utolsó epizódja) véleménycserét indukálnak, s ez így helyes.
A vélemény egy adott téma kapcsán szubjektív igazságfogalmak egyvelege - nem pusztán tényekre épít, épp oly mértékben meghatározza (ha lehet így fogalmazni, bár szóképileg nem helyes) a véleményalkotó hermeneutikai szappanbuborékja mely emocionális élményekkel tarkított s ezen belül a valaha vélt összes sérelem szívárványszínű csillogás a buborékon magán.
Férfiakban, nőkben egyaránt.

tki (törölt) 2008.02.07. 18:32:36

"Például, hogy ennyire óriási a különbség a két nem társadalmi megítélése, lehetőségei és jutalmazása között."

Bocs, tudom, hogy a logika a férfiak mételye, de akkor nevezzük következetességnek: valahogy nem értem, hogy honnan következik pusztán abból, hogy kevés írónőt ismerünk, esetleg kevés is létezik, hogy ez a domináns férfiak miatt van így, és hogy valamiféle elnyomás következménye. Hamar fel tudok háborodni az igazságtalanságokon, ne aggódj, de amíg állandóan ilyen folytonossági hiányok vannak az érvelésekben, amit még a Menő Manó sem tud kicselezni, addig nem lehet mit kezdeni az elnyomás hangoztatásával. Az ENSZ-adatoknak ehhez semmi köze, nem munkáról esett szó - a vagyonszerzés sem bizonyíték önmagában semmire -, hanem egy nagyon különleges szellemi tevékenységről, amire amúgy is kevesen képesek - először ezeknek a képességeknek a nemek közti eloszlásáról kellene tudnunk valamit, de bármi más csoportosítás is izgalmas lehet, miért kizárólag a nők szempontjából kellene tekinteni? Aztán az íróvá-költővé válás nehézségeiről kellene tájékozódni, érvényes megállapításokat tenni, aztán az érvényesüléséről ugyanezt, és így tovább...

tki (törölt) 2008.02.07. 18:39:50

"A vélemény egy adott téma kapcsán szubjektív igazságfogalmak egyvelege"

Nos, éppen ezért kell ismeretek, érvek gyűjtésére törekedni a véleményekhez való viszonyunk meghatározgatása helyett, próbálni értelmezni őket, következtetéseket levonni belőlük, és azok szerint cselekedni... Jó pár "feminista" írást elolvastam az elmúlt évben pont a hasonló viták miatt.

Asa Nisi Masa 2008.02.07. 18:50:11

Mindezzel csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy pusztán számadatok szerint csak ideológusok folytatnak párbeszédet - egyénre szabottan nem is érdekelvén őket a probléma maga.

Én tehát abban nem vagyok biztos, hogy egy Ügyet képviselvén ne saját magára gondolna az ember elsősorban.

Például: engem nem ismernek el. Keresek még olyanokat, akik szintén ezzel a problémával küzdenek, összefogásosat játszunk, de én tulajdonképpen nem gondolom azt, hogy a többiek vannak olyan jók, mint jómagam. De játszuk tovább, egyre többen leszünk és a csoport többi tagja magáról szintén úgy vélekedik, mint én saját magamról, de ezt nem vallja be senkisem. De én hoztam létre a csoportot, mely már érdekvédelmi tömörülés, az én nevemmel fémjelzik, hát a köztudatba kerülök. Sokan állnak (ki) mellettem s lassan-lassan kénytelenek lesznek elismerni, hogy jó író vagyok.

És ez nem zárja ki, hogy valóban az volnék, de amikor csoportomat képviselem, azt nem tehetem úgy, hogy ne befolyásolná a tény, ami miatt a csoportot létrehoztam.

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2008.02.07. 19:22:08

Asa Nisi Masa, semmi különlegeset nem találtál fel, minden csoport létrejöttében fontos szerepet játszik az elégedetlenség a fenálló renddel szemben, és az az óhaj, hogy az egyén érdekei érvényesüljenek.

tki (törölt) 2008.02.07. 20:09:15

"Sokan állnak (ki) mellettem s lassan-lassan kénytelenek lesznek elismerni, hogy jó író vagyok."

Pár jótulajdonságot mindenesetre rögtön megelőlegeztem neked az alapján, ahogy gondolkodsz és írsz. :-) Csak most próbálok kicsit csendben maradni. Ja, és a Nyolc és fél is egy leg.

prof. Tzimbalom 2008.02.07. 20:41:39

Kedves Marlington, messzemenőkig egyetértek veled, az irodalomnak per se nincs neme, a szerzőnek/olvasónak viszont van.

Nagyon eccerűen igazolva ezt: adjunk úgy oda 1 szöveget vki.nek, h nem adjuk meg a szerző nevét. Vajon meg tudná-e mondani, h férfi írta-e vagy nő? Aligha. Nem létezik ugyanis olyan belső vagy nyelvi jegy/jelölő, ami alapján a szerző nemét - 1 tök ismeretlen/anonim szöveg esetén - fel lehetne ismerni. Ha szerintetek mégis van, mondjatok ilyet, hátha megvilágosodom.

A gender szempontok érvényesítése alapból nem a szöveg, hanem a szerző felől történik, ilyenként pedig nem esztétikai, hanem (jól mondod) szocio-, irodalompolitikai, olvasásszociológiai és kultúrakritikai kérdés.Persze, e szempontok szerint is lehet írni irodalomtörténetet, azt pedig már rég nem csak a pasik írják.Ahogyan a kanonizációs terepeken sem csak a fiúk játszadoznak - és, ne feledjük azt sem, az "irodalmi kánon" többes számú, különösen a kortárs kánonOK azok, lévén, h a kurrens történés a lehető legképlékenyebb dolog.

Nagyjából fölösleges a fenti szólam, persze, mert az itt dúló indulatok, ha jól látom, a legkevésbé sem az irodalommal, hanem az ún. irodalmi élettel és az irodalmi piaccal (időnként pedig - l. személyeskedések - Németh Gáborral) kapcsolatosak. Amennyire ismerem a zárójelen kívülieket, nem mondanám, h a nők ne részesednének jócskán belőle, akár a pozitív diszkrimináció, akár a külféle kapcsolatok, a PR vagy netán a minőség legyen is az oka.Persze, van, h az ember lányának/fiának semmi sem elég. Célozzátok meg a Nobel-díjat, csajok (ehhez pl, asszem, nem elég grafománnak és ügyes önmenedzsernek lenni).

És tényleg, pl mennyi esély van arra, hogy roma állam- vagy miniszterelnökünk legyen?

fourjack 2008.02.07. 21:49:48

Én nagy biztonsággal meg tudom mondani bármelyik elég hosszú szövegről, hogy férfi vagy nő írta. Erre tudnék nagyon érdekes példákat mondani.


Például rámutattam az egyik szerzőnek az Éjszakai állatkertben, hogy van egy bekezdés (szakasz) az írásában, ami nekem nagyon furcsa, mert az olyan, mintha egy férfi irta volna, aki megkísérel belebújni egy nő bőrébe.... és hogy nem értem azt hogyan írhatta ő...

mire azt a választ kaptam, hogyhát azt a szakaszt tényleg nem ő írta, hanem ő csak átemelte (jelöletlenül) valaki másnak a szövegéből, aki happened to be egy férfi...

mondanom se kell, hogy kértem, hogy minden átvett szöveghez irjon részletes jegyzetet a könyv hátuljára...
nem volt egyszerű megszereznem tőle, végül nekem kellett megcsinálnom a jegyzetet...

De annak megállapítására, hogy egy szöveget férfi vagy nő írt, már kidolgoztak egy komjuter programot is nyelvészek, (egy nem zetközi nyelvészcsapat) amely 90% biztonsággal meg tudja állapítani (egy még a szerkesztő által megszerkesztetlen szövegről), hogy férfi vagy nő írta...

Egy minimum tiz oldalas( flekkes) szöveg esetén (most nem kisérleti szövegről beszélünk, mint a Shining című filmben Jack Nicholsonnal, hanem egy átlagszövegről) előbb utóbb ki fog lógni a lóláb, még akkor is ha valaki mindent megtesz, hogy az ellenkező nemként tüntesse fel magát, azaz az írót.

tki (törölt) 2008.02.07. 23:09:05

Én sem érzem, hogy feltétlenül igazak lennének azok a megállapítások, hogy nem megkülönböztethető stb. Itt kezdődik az izgalom; vizsgálgatni az átmeneteket, nem elhinni a nyilvánvalót.

marlington 2008.02.08. 07:53:00

fourjack: ezek tényleg érdekes dolgok, főleg ez a genderszoftver, csak ezekkel már megint kívül találjuk magunkat az irodalmon (leglábbis az irodalmon, mint esztétikai megalapozottságó szövegen).

Asa, Gardedmám, nyolcvanöt: az egész a férfiirodalom túlreprezentáltságáról kísértetiesen emlékeztet engem azokra a kilencvenes években elharapódzó vitákra, amelyek zsidóság magyar irodalmi túlreprezentátltságát fájlalták.

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2008.02.08. 09:23:52

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy az állam finanszírozza az irodalmat. Mivel nincs verseny, eleve torz kánon alakulhat csak ki, olyan, ami a feudális kapcsolati rendszert – ez volt a szocializmusban is – konzerválja. Tehát már a férfiírók sem indulnak azonos eséllyel az állami pénzekért folytatott harcban. A szocializmusban fennmaradt uram-bátyám viszonyok a rendszerváltozást is túlélték, a pártok ezeket csak tovább színezték.

A nőírók tehát halmozottan hátrányos helyzetben vannak, hiszen sose voltak hatalmi pozícióban. Azért van szükség a kvóta-rendszerre, mert egyetlen férfi sem fog lemondani eddig megszerzett jogáról.

Érdekes megfigyelni, milyen példák jutnak eszükbe azoknak, akik a tiszta demokráciáról papolva semmi mást nem tesznek, csak a feudális viszonyokat védik: cukorbetegek, buzik, más összefüggésben pedig a zsidók is megjelentek a vitában. Mindenki elgondolkodhat azon, vajon miért?

Asa Nisi Masa 2008.02.08. 10:09:46

Akkor vajon most férfi, avagy nő írótól kérjek ajánlást a Móricz ösztöndíjas pályázatomhoz? Izé.

gardedám 2008.02.08. 12:23:01

"az egész a férfiirodalom túlreprezentáltságáról kísértetiesen emlékeztet engem azokra a kilencvenes években elharapódzó vitákra, amelyek zsidóság magyar irodalmi túlreprezentátltságát fájlalták."

Na, ezzel a hétpróbás ökörséggel csak magadat minősíted marlington!

a szoftver nyilván csak létező nyelvhasználati különbségeket tud érzékelni...
amik nyilván visszavezethetők egy tendenciájában más világi hozzáálláshoz, pl. hogy a nők magukba foglalóan írnak a világról (vagyis inkább írnak magukbafoglalóan a világról, mint a férfiak), és ez megjelenik bizonyos szó- és mondatszerkezet használatban...

gardedám 2008.02.08. 12:26:11

Masa!

Mindig férfitől kérj ajánlást az ösztöndíjadhoz, méghozzá minél híresebb férfitől. Egy nő ajánlása sohasem fog annyit nyomni a latba, mint egy férfié. (legalábbis belátható időn belül nem).

Ez van. Ezt nem kell szeretni.

tki (törölt) 2008.02.08. 13:19:09

Átérzem, hogy a kvótákkal milyen szép dolgot lehet a demokrácia szempontjából művelni, de annyi probléma és tisztázatlan fogalom kering itt jobbra-balra.

Első, hogy a feministák jó része nem is szereti, az egységes "nő" meghatározást, akadályozza akár az elméleti továbblépést.

Aztán el kellene dönteni, hogy létezik-e "női" megközelítés, az miben áll, és elég értékesnek tartjuk-e (figyelem, nem a nőket és társadalmi pozíciójukat, másról van szó!), hogy bizonyosfajta módszerekkel (pl. a kvóták) _egy bizonyos szempontból_ megváltoztassuk kedvükért a vélhetően fennálló status quó-t (ezt sem ártana tisztázni, akadnak ellenérvek a hangzatos "el vannak nyomva" duma ellen, csak sosem mindegy, milyen csoportba szedünk embereket és hogyan vonatkoztatunk).

Mert szerintem nemi jellegzetességek ugyan vannak, de nincs és nem is lehet több mellérendelt, különálló esztétikai értékrendszer, amik egymással mérkőznek. Nincs ponyva ÉS magas irodalom - jobb és rosszabb alkotások vannak. Nincs természettudományos ÉS dogmatikus megközelítése a világnak - csupán óriási minőségi különbség az egyikre és a másikra jellemző gondolkodásban (igen, nagymértékben vallásellenes vagyok) stb. stb.

Nincs több időm, de sok mindent össze lehetne szedni...

fourjack 2008.02.08. 13:28:31

Valóban nem arról van szó, hogy kevesebb férfi írjon! (a zsidóság elleni diszkrimináció arró szólt, hogy legyenek kevesebben, és konkrétan legyenek kevesebben a kulturális életben) és még csak arról sincs szó vagy hogy túl sokan lennének a férfiak, hanem hogy kevés a nő, kevés az elsimert nő az irodalomban, kevés nő ül a kuratóriumokban, kevés nőt publikálnak az ugynevezett kánon lapok (lásd És).

Szóval senki sem sokallja a férfiakat, hanem viszont keveslik a nőket.

egyébként az a véleményem, hogy minden ember maga teremti meg a művészi terét, tehát egyszerűen nem lehet olyan, hogy ekvés a tér (a pénzbeli juttatások eseténe persze más a helyzet, ott valóban csak egy nmeghatéározott mennyiségű ember tud osztozni a javakon... ez tény)

A nyelvhasználati különbségnek (amit a szoftver mérni képes) valójában tartalmi okai vannak.

Rendkívül érdekes volt számomra, hogy a Tilos rádióban úgy négy-öt éve fiatal srácok tartottak egy műsort, ahol azon keseregtek, milyen disznóság, hogy egy gép (illetve a szűrőprogram) 90%-os valószínűséggel meg tudja állapítani, hogy nő vagy férfi írta a szöveget...

Őket az akasztotta ki, hogy egy öntudatlan gép szitáján fognak fennakadni. És amikor megkérdeztem tőlük, hogy mit gondolnak, mi az oka a nyelvhasználti különbségeknek, szimplán és egyszerűen azt mondták, hogy őket az OKA (társadalmi oka) nem érdekli, ők csak azért hozták ezt fel ezt az egész példát, mert zavarja őket, hogy egy gép "átlát" rajtuk...

egyébként ezt is egy érdekes különbségnek tartom... (bár ebből általánosítani nem tudok, hiszen ez csak egy eset volt)

hogy a dolog technikai aspektusa foglalkoztatta őket, de a nyelvhasználati különbség oka nem...

márpedig az ok tartalmi, (tehát egy megjelenő érzékelhető formai strukturéális különbség mögött, tartalmi okok vannak),

és a nemek közötti icipici biológiai különbségre épülő hatványozott társadalmi helyzetbeli különbség az oka, illetve az icipici biológiai különbségre épülő társadalmi szerepekben megjelenő különbség az ok.

Főmester 2008.02.09. 06:29:42

Margó, lehet hogy tévedek, de nem te írtál néhány éve az ÉS-ben egy olyan Ex librist, amit anno sokan nőirodalom-ellenesnek tekintettek?

kuratóriumrendőr 2008.02.09. 11:59:45

Hát igen, az És vitáról jut eszembe, nincsenek kivételnők, csak vannak, akiket - sztem egyébként véletlenszerűen, vagy simulékony, klasszikus hangjuk miatt, franc tudja - beraktak harmadiknak, hogy ne csak folyton férfiak kapják a díjakat. Így aztán tényleg szar díjazottnak lenni, vagy szöveget közölni, mert csak divatból vagy ott. Szívesen látnám, ha okos női kritikusok ( mondjuk Bán Zsófia, Zsadányi Edit, Kádár Judit, Selyem Zsuzsa, Menyhért Anna, Ambrus Judit, Horváth Györgyi, Gács Anna, Szilágyi Zsófi, Pozsvai Györgyi folyt.....van miből válogatni) dönthetnének valamiről, de nem fognak, vagy ha igen, csak díszpintyek lesznek. Fabatkát sem ér majd a szavuk. Ez a szánalmas a magyar viszonyokban. Inkább a körön belüli férfiíró, mint egy nő.

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2008.02.09. 14:44:06


Kuratóriumrendőr,Radics Viktóriát semmiképp se hagynám ki az általad összeállított női csapatból. A csapatról jut eszembe: érdekes lenne megvizsgálni, vajon a magyar íróválogatottban szereplő irodalmárok között van-e olyan - mondjuk a balhátvéd -, aki nem kapott József Attila díjat.

izé 2008.02.09. 15:57:06

Ez a Pozsvai-kuratóriumság már az Úristennel is meg van beszélve? Pártolnám, persze, de akkor esetleg lehetne a Nemes Nagyot is? Meg még volna néhány ötletem.

fourjack 2008.02.09. 16:28:52

nyolcvanöt! a balhétvédes józsefattiladijasokról jut eszembe,

hogy múlt Vörösmarty-térkor a Lovas Ildikónak az jutott eszébe, hogy lehetnénk ponponlányok a fiúk focicsapata mellett, és akkor mi is mehetnénk velük Olaszországba...

amiről nekem az jutott eszembe, hogy azért időnként jöhetnének a mi kézilabdacsapatunk mellé ugráló-tapsikoló fiúknak a fiúk, és akkor utazhatnának velünk a francia riviérára lógni kicsit a szeren...

ennek csak egy hátránya van, 16 éves koromban egy meccslabda, amiért lazán felnyúltam egy kosárlabdamérkőzésen simán kivitte a vállam, ami azóta is kijár, tehát kosárlabdázás ejtve, mondjuk scrabbleben elég jó vagyok, és memoriban most kezdtem fejleszteni magam a négyéves bábikámmal, aki múltkor majdnem megvert....

és akkor egy srabble lánycsapat mellé jöhetnének újjongó-aggódó-hajrázó fiúknak a fiúk.

vastag margó 2008.02.09. 16:56:47

Kedves Főmester, a hír igaz, írt(am), többen annak tekintették, a vicc kedvéért idelinkelem, hátha a bűnre is kíváncsi vagy, nemcsak az ítéletre.

www.es.hu/pd/display.asp?channel=KRITIKA0327&article=2003-0707-1029-39FCLW

tki (törölt) 2008.02.09. 18:38:01

Még most sem tudom, mennyire merjek általánosítani, mekkora minta ez, de nekem félelmes tapasztalat volt, amit például a Litera fórumain szereztem, és azóta érteni vélem, miért lehetetlen a hasonló témájú párbeszéd bármilyen újságban, folyóiratban, élőszóban, általában. Nem is az indulatokra gondolok, hiszen annyi sérelmet lehet találni, ami miatt haragudhat egy ember egy másikra, ilyesmiben megértő szoktam lenni, hanem azokra a riasztóan értetlen, gyakran végtelenül gyerekes és ostoba, erőszakos módszerekre, a vitakultúra és a türelem teljes hiányára, amiről előtte nagy naívan úgy gondoltam, hogy leginkább csak a férfiak képesek, hajlamosak (hogy mekkorát csalódtam...), és aminek a kulcsmomentuma a közvetlen indokol(hat)atlanság (mert közvetett, persze, mindig van, én is elég hamar felcsattanok), ráadásul mindezt egyébként a morál egyfajta megváltoztatására, "helyre"állítására, az erkölcsök "igazságosabbá tételére" szomjazó, kivehetően nőnemű lények részéről... legalábbis most őket tekintem.

Nemcsak az én hozzászólásaimról van szó, nem feltétlen elvárásom (bár nyilván szeretném), hogy teljes mértékben megértsenek, és pontosan arra reagáljanak, amit elképzelek, már csak azért sem, mert gyakran játszom; gyakran írogatok dagályosan, különféle nevek alatt, ill. ismereteim is jócskán hagynak kívánnivalót maga után, mindig tanulok közben, csupán az elmúlt néhány évben túl sokszor, ugyanazoktól az emberektől, visszatérő jelenségként tapasztaltam, hogy egyik vagy másik hozzászóló szép kerek mondatokban, láthatóan nem az előző héten felszedett filozófiai és művészettörténeti ismeretei birtokában fogalmaz meg néhány gondolatot, ugyanakkor képtelen egy egyszerű helyzetet felmérni, megérteni és arról beszélni, azzal kapcsolatban gondolkodni, nem is hajlandó empátiára, ami kizárja a mélyebb kommunikációt - valami alapvető készség hiányzik belőle, mintha nem értené az írott szöveget... Aztán ilyeneket olvasok pl. az egyik illetőtől, hogy az ÉS-ben szokott publikálni. Rémisztő. Lennék inkább kerti csap.

Ezek bármikor megtekinthetők az említett fórumokban, nem is lehet pontosan leírni ezeket az eseteket, inkább látni kell, hiába tobzódnék a jelzőkben.

Ami pedig a pomponlányokat illeti (Pom Pom meséi, pomponos sapka, esetleg pompomos, bár az utóbbi eredetileg valami más neve volt, rémlik, a pompon meg nyilván egy virág - ugye, Fourjack), ehhez is (legalább) két ember kell. Miért is egyértelműen a fiúk a hibásak, hogy a lányok billegetik magukat? Hol is kezdődik ez? Milyen is egy gimnazista lány, miért akarja megmutatni magát, miért rang a szemében "táncolni"? Nem a legjobb példa arra, amit szeretnél pellengérre állítani, és amit én sem szívlelek, ill. nem érdekel igazán. Egyébként a foci sem.

prof. Tzimbalom 2008.02.09. 19:05:37

Kedves fourjack,van ennek a "genderszoftvernek" vmi. netes elérhetősége? Tök érdekelne - pl az, h milyen korpuszt dolgoztak fel, honnan és mennyit merítettek, volt-e köztük elég álnéven írt szöveg, sat.? Több éve tesztelem ezt a "szerző neme/neve" ügyet 18-19 éves embereken, s minek utána ők (tisztelet a tök ritka kivételnek) a kortárs ir.t gyakorlatilag nem ismerik (éljen a közoktatás), kortárs szövegeken.

Az eredmények azt mutatják, h tematikus alapon saccolják meg a szerző nemét - ha pl menstruációról vagy abortuszról van szó, inkább nőnek ítélik a szerzőséget, ha pl katonaélményekről, körülmetélésről, akkor pedig fickónak. Még érdekesebb, hogy a "kemény" hangot (l. cinizmus, humor, irónia, trágárság) 1értelműen férfihoz tartozóként azonosítják - statisztikailag az mondódik ua. ki, hogy "ilyet 1 nő nem ír/írhat".És,persze,statisztikailag többnyire nem találják el a valós állapotot (szerzői nemet).

Azt írod: "Én nagy biztonsággal meg tudom mondani bármelyik elég hosszú szövegről, hogy férfi vagy nő írta. Erre tudnék nagyon érdekes példákat mondani.Például rámutattam az egyik szerzőnek az Éjszakai állatkertben, hogy van egy bekezdés (szakasz) az írásában, ami nekem nagyon furcsa, mert az olyan, mintha egy férfi irta volna, aki megkísérel belebújni egy nő bőrébe.... és hogy nem értem azt hogyan írhatta ő..."

Igen, elhiszem, h ezt meg tudtad tenni. De vajon akkor is meg tudtad volna ezt ítélni, ha nem ismered a szóba hozott szerző stílusát? Korábbi szövegeit, ilyesmi? Itt kezdenek igazán bonyolódni a dolgok...

fourjack 2008.02.09. 20:38:33

kedves prof. Tzimbalom!

Megvallom őszintén egyik szerzőt sem ismertem korábban. Mind a két szerzővel, a lánnyal és a szövegében felhasznált fiúval is akkor találkoztam először.

Egyszerűen sehogyan nem stimmelt a szövegrész. Persze egy szexjelent volt leírva, méghozzá egy nőnek az orgazmusa, ami olyan férfivágybeteljesítőként volt leírva, (ahogy azt egy férfi elképzeli..., nem látva át a dolgot a nő felől egyáltalán), hogy értetlenül álltam a szöveg előtt: ekkorát nem hazudhat magának egy nő!

Semmi értelme nem volna, illetve hát nagyon önleleplező...

de mindegy is. Nekem evidens volt, hogy azt nem nő írta. De elsőre nem értettem, hogy került a nő szövegébe, mert nem feltételeztem, hogy jelöletlenül átvett valakitől szöveget. Akármelyik érzékenyebb szemű nő felismerte volna a gondot ott azzal a szöveggel, mert nem rímelt a valóságra (a női valóságra).

Nekem is ugyanakkora kutatásomba kerülne most a neten megtalálni, mint neked, tehát inkább kutasd Te. Mindenesetre azt tudom egy nemzetközi csapat volt és izraeliek is voltak benne. A kritériumok a legtöbb nyelvben egyeztek.

Pl. az egyik dolog, kritérium amit a szoftver keres a szövegekben az olyan egyszerű dolog, mint a névelőhasználat.

Minden nyelvre igaz, hogy a férfi szerzők tendenciájában több a-t, az-t használnak, köbö 10-15-20 % -os a különbség, és ezt már tudja érzékelni a program.

ismétlem, kizárólag szerkesztetlen szöveget lehet vizsgálni.

Az "a" "az" -használat távolítás objektiválás, melynek során eltoljuk magunktól írásunk tárgyat (távolítunk). A nők tendenciájában inkább irnak magukbafoglalóan a világról, közelebb húzzák egymáshoz és magukhoz a dolgokat, amelyekről írnak, és kevesebb határozott névelőt használnak, inkább raggal (birtokosraggal) helyettesítik...

szóval állj neki a neten, remélem tudsz angolul... ha megtalálsz pár linket, azért szólj... nekem most nincs időm, erről a kutatásról sok sok évvel ezelőtt olvastam folyóiratban is, és a neten is, és aztán hallottam azt a bizonyos rádióműsort is róla.

üdv,
fourjack

fourjack 2008.02.09. 20:47:45

"Miért is egyértelműen a fiúk a hibásak, hogy a lányok billegetik magukat?"

Azt hiszem félreérted az egészet. A lényeg az, hogy a férfiszerzők rendszeresen járnak Olaszországba és egyéb jó kis helyekre focizni...
ami jó kis fizetett utak keretében zajlik különböző író és egyéb szervezetek révén.

A lányszerzők ebből a jó kis buliból automatikusan ki vannak hagyva, mert ugye nem fociznak.

Erre mondta viccelődve a Lovas Ildikó, hogy akkor legyünk ponponlányok, így legalább kijuthatunk mi is Olaszországba, és résztvehetünk egyéb jó kis utazásokban, amik általában a fiúknak jutnak osztályrészül.

Az, hogy a lányokból lesznek a ponponlányok, és a fiúkból nem lesznek ponponfiúk, az nagyon is a társadalmi helyzetbeli különbségekre vezethető vissza.

De tényleg ugye nem várod el, hogy itt töltsem az egész estét ezt magyarázva?

tki (törölt) 2008.02.09. 21:35:23

"A lényeg az, hogy a férfiszerzők rendszeresen járnak Olaszországba és egyéb jó kis helyekre focizni..."

"De tényleg ugye nem várod el, hogy itt töltsem az egész estét ezt magyarázva?"

Szerintem önkéntes a válasz, a fentieket pedig honnan is tudtam volna (így _félre_értésnek nem is nevezném).

"Az, hogy a lányokból lesznek a ponponlányok, és a fiúkból nem lesznek ponponfiúk, az nagyon is a társadalmi helyzetbeli különbségekre vezethető vissza."

Mondom, pompon. Amúgy: így egyszerű mindenre tudni a választ. Bele sem akarsz szagolni abba gondolatba, amit felkínáltam, ami szerintem fontos, hogy ne egyoldalúan szemlélődjünk, bár nyilván nem elég. Persze ez is önkéntes, nem rabolom az idődet.

fourjack 2008.02.10. 05:52:03

én hadd írjak ponpon-t! kösz

esti kornél-ia 2008.02.12. 17:03:33

Ez is a politikailag korrekt numerus claususok kategóriájába tartozik. Ezt nyilván valamelyik EU irányelv is előírja.
Én nagyon szeretnék olasz focimeccsen ponponlány lenni, csak az a baj, hogy ott nyilván uralkodik a ronda, gusztustalan és negatív diszkrimináció és nem vesznek be a csapatba 40 év felett és 70 kg felett. Ez ellen miért nem lehet tiltakozni az ombudsmannál?

krizantén 2008.02.13. 10:07:19

Még több Can Togayt a mennyből a földre!

kacor kiraly 2008.02.13. 10:26:36

Kornél, szerintem engem például simán magukkal vinnének az írófiúk Itáliába ponponlánynak, pedig sokkal több elmúltam években és kilókban....

(ugye Kuko Bandi elvinnétek?)

viszont ahelyett, hogy a zsebkendőmet lobogtatnám, a pályaszélén és ezzel idegesíteném a legyeket, méhecskéket meg a szúnyogokat, garantáltan a Lovas Ildivel lófrálnék valamilyen galériában, vagy egy Michalengeló által kifestett kis kápolnában..

Én a "ponponlányt" egy címnek tekintem, amely elegendő alapot nyújt arra, hogy elkísérjem a srácokat Itáliába. A lényeg úgyis csak az, hogy az utazási költségem és szállásom, némi koszt fizetve legyen.

text 2008.02.13. 11:39:07

Csókolom Zsuzsanéni.
Fejtené-e ki, hogy milyen írás-technikai, szakmai, esztétikai következményei vannak annak, hogy a ki megy ki olaszba?

fourjack 2008.02.13. 16:21:45

Megmondom, ha elviszel!

Még sohasem voltam Olaszban, és ez nekem fáj!

Fáj, fáj, fáj, fáj csak még fáj, fáj, fáj, minden szóóóóóóó, ami engem meg akarna fosztani a továbbiakban is Olaszországtól.

Sohasem lesz pénzem, hogy elmenjek oda, tehát halálom előtt még szeretnék ponpon lányként vagy kutyasétáltatóként, vagy labdaszedőként (de csak a rangom legyen labdaszedő) Olaszba menni. És míg a fiúk fociznak, én meg a Sixtusiban fekszem hanyatt, és nézem a menyezetet. Jó lesz ez így? Nekem igen.

mellon collie 2008.03.26. 14:04:04

(a "gender-diskurzushoz", kissé megkésve:)

erős a gyanúm, hogy a két vh. közötti magyar könyvkiadás erősen "felülreprezentált" néhány női (nőnemű) szerzőt. Nagy példányszám, könyvnapra dedikált példányok, felhajtás a Herczeg-féle Új idők hasábjain....

"Irodalmi értékük" azóta is felfedezésre vár....

néhány "írónő" a korszakból:

Bozzay Margit, (Pállfyné) Gulácsy Irén, Kosáryné Réz Lola, Erdős Reneé, Szentmihályiné Szabó M., Szederkényi Anna,
Hatvany Lili, Berde Mária, Beczássy Judit, Bródy Lili, Bohuniczky Szefi, Szenes Piroska...

(Földes Jolán külföldi sikeréről nem is beszélve..)

Én nekiálltam elolvasni párat, de nem tudtak meggyőzni a jelenlegi irodalomtörténeti kánon (Nyugat- nemzedékek, urambocsá', többnyire férfiak!) elhibázott voltáról.

Ha a harcos gender-irodalmárok másként látják, kérem, tisztázzák a kérdést a maga "történetiségében":
Milyen "olvasói elvárásoknak" feleltek meg ezek a művek, milyen volt az ún. "úri középosztály" irodalmi ízlése, hogy Krúdy Kosztolányi, Babits prózái HELYETT a fenti szerzőket preferálták?(Vagyis: ezt tartották IRODALOM-nak.)

Mi értelme van a (manapság oly divatos) női irodalom szegregálásának? (Éjszakai állatkert, Szomjas oázis típusú "antológia-ketreceknek"?) A nyelvi/irodalmi "géniusz" bármilyen kontextusban (ffi szerzők szövegei KÖZÖTT is) megmutatkozik, nem?

(bocs, BDÁ és FZsB....)

-melloncollie-

P.S: fourjack, szólj a genderszaki Valuskának, hogy lehetne még fórumozni a könyvesblogon a kérdés körül...ha még nem lerágott csont a téma.....

pimasz 2008.04.09. 10:15:43

Kedves mellon collie,

alapvetően hibás a megközelítésed, mivelhogy a művészeti teljesítmény elismerése mindig férfiak közötti konszenzus eredménye volt, más nem is lehetett. Mi nők próbálunk a férfiak által diktált esztétikai paramétereknek megfelelni, s valamennyire be is kell tartanunk a játékszabályaikat, hiszen nem dobhatjuk sutba a kultúrát, úgy, ahogy van, mindazonáltal jó volna hozzáadni valami olyasmit az irodalomhoz, amire csak a nőírók képesek. Azt nem állíthatja senki, hogy a nő ugyanúgy él, mint a férfi, ugyanúgy gondolkodik, érez, fogalmaz.

Hogyha a nőíró férfimódon ír, akkor lehet, hogy megfelel a kánonnak – például Nemes Nagy Ágnes -, viszont ki kell hagynia művészetéből mindazt, ami a nemi meghatározottságára utal. Ezt nem mondanám normálisnak.

A férfiak kitalálta nőíró-típushoz (Psziché, Csokonai Lili) is sokan kapcsolódnak, ám fals lesz a hangjuk, mert igazándiból sem egyikkel, sem másikkal nem képes egy mai írónő azonosulni.

Tehát ki kell találnunk a nőirodalmat, ami valóban nem könnyű feladat. Kezdeti lépéseinket tesszük most, kár gáncsoskodni.

blogcsendőr 2008.04.29. 14:58:22

Azt hittem, a blog egy progresszív dolog, itt meg arról folyik a vita, van-e női irodalom? hogyne volna, még szép, hogy van, aki ezt vitatja, milyen kellemetlenül érezheti magát a 21. században, manapság egy csomó szuper kötetet nők írtak, kár, tényleg, hogy nincs több nő a vaskalapos és sokszor bevallom nekem unalmas férfifelolvasásokon! aki ezt még nehezményezi is, hát nem tudom, miért ezzel van elfoglalva, miért nem ír jobbat, mint a nők!
Igenis: díjat és fegyvert kell adni a nőknek!

tki (törölt) 2008.06.06. 11:28:02

Szerintem más számára sem az volt a kérdés, hogy van-e női irodalom, hanem hogy pontosan mi az, mekkora és milyen természetű az eltérés férfi és nő közt - a fenti hozzászólásokban is megpróbáltam erre menni. Hogy miért kellene a "női irodalomnak" esztétikai szempontból másnak, összeférhetetlennek lenni. Hiszen ha összevetjük az alkotásokat, ha a jobbat keressük belőlük, a lehető legtöbbet, akkor nem tapasztalhatunk alapvetően kétféle értéket, két átjárhatatlan hegyet, hegycsúcsot létezni, melyekből mindenki csak a sajátjára juthat fel, hiszen csak egy valóságunk van, egy világunk, egy közös természet, amiben élünk, a művészet pedig, ugye, ezekkel van a lehető legszorosabb kapcsolatban - az eltérő társadalmi problémák csupán apróbb eltéréseket hozhatnak létre az alkotásban és a befogadásban, de eltérő esztétikumot nem.

"alapvetően hibás a megközelítésed, mivelhogy a művészeti teljesítmény elismerése mindig férfiak közötti konszenzus eredménye volt, más nem is lehetett. Mi nők próbálunk a férfiak által diktált esztétikai paramétereknek megfelelni"

pimasz 2008.06.07. 10:13:04

"...hiszen csak egy valóságunk van, egy világunk, egy közös természet..." (tki)
Jaj, dehogy! Ha ez igaz lenne, egyetlen író is megírhatta volna a világirodalmat.
tki, tudod, ki mondta először egy hegyre azt, hogy szép?

tki (törölt) 2008.06.09. 00:12:52

Nyilván nem úgy érted ezeket a szavakat, ahogy én. Talán világosabb lesz, ha leírom, ami az előbb kimaradt: hogy tudományból is csak egyféle van. Hogy sok ember hiszi a saját kis belső univerzumát önállóan érvényesnek és egyetemesnek, és nem kíváncsi a közösre, a valódira, az más kérdés.

rapi · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2008.06.10. 15:49:37

Na, ezt nem értem, de mindegy.

Rousseau mondta egy hegyre először azt, hogy szép.

Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a szépség nem valami állandó, mint ahogy te írod, hanem örökké változó. S mivel a nőket kihagyták a buliból, amikor ezeket a dolgokat összegyűjtötték, van mit hozzárakni a szépség kosarához.
süti beállítások módosítása